نوشیدنی ها

طرز تهیه فراپه قهوه در منزل

فراپه قهوه یکی از نوشیدنی های جذاب و پر طرفدار تابستونه که فروش ویژه ای برای کافی شاپ ها در این فصل از سال داره ، فرمول تهیه فراپه قهوه سادس اما هرکسی از فوت و فنش آگاهی نداره . در این مطلب قصد داریم بهترین نوع فراپه قهوه رو آموزش بدیم و فوت و فن هاشو بهتون بگیم.

فراپه یکی از نوشیدنی های تابستونیه که با قهوه درست می شه. در رسپی اصلی، فراپه با پودر قهوه (قهوه فوری) درست می شه. اما شما می تونید با اسپرسو هم فراپه ی خوبی تهیه کنید. این نوشیدنی علاوه بر قهوه دارای شیر و یخ هست. و اغلب روی اون خامه زده شده می بینید. و استفاده از سس ها و طعم دهنده ها در این نوشیدنی بسیار رایجه.

فراپه برای اولین بار حدود نیم قرن پیش توسط یک یونانی در کنفرانس قهوه فوری ارائه شد. هدف از این کنفرانس ارائه یک نوشیدنی جدید با استفاده از قهوه ی فوری بود تا بتونن “قهوه ی فوری” رو به بازار عرضه کنند.

نوشیدنی فراپه قهوه

فراپه می تونه با قهوه معمولی دم کرده هم تهیه بشه. در واقع این نوشیدنی بسیار انعطاف پذیره و هر کافه ای طبق رسپی و قوانین خودش فراپه ی مخصوص خودشو درست می کنه.

من فراپه رو با قهوه معمولی و قهوه ی فوری درست کردم و تفاوت این دو خیلی واضح بود. فراپه تهیه شده با قهوه کمی ملایم تره و ترکیب طعم ها بهتره و خبری از اسیدیته تند قهوه های فوری نیست. و معمولا شیرینی کمتری نسبت به قهوه های فوری داره.

فراپه ی تهیه شده با قهوه فوری کف بیشتری داره به همین دلیل ظاهر بهتری داره و سریعتر آماده می شه.

آیا باید از قهوه فوری در فراپه استفاده کرد؟

بله، روش اصلی تهیه فراپه قهوه با استفاده از قهوه فوری (پودر قهوه) است پس اگه می خواید یه فراپه ی اصیل بنوشید باید از قهوه ی فوری استفاده کنید. اما در صورتی که مزه قهوه ی فوری رو دوست ندارید می تونید از اسپرسو به عنوان جایگزین استفاده کنید.

در واقع میزان تلخی و اسیدیته ی قهوه ی فوری به ما میگه که چقدر شیر، بستنی یا خامه ی شیرین بهش اضافه کنیم. نباید از سس یا سایر تاپینگ ها به مقدار خیلی زیاد استفاده بشه. در این صورت فراپه خیلی شیرین میشه و طعم و مزه اصلیشو نداره.

همچنین بخوانید ...  معرفی 5 دمنوش کافی‌شاپ برای قرار دادن در منو

یکی از دلایلی که استفاده از قهوه ی فوری نسبت به اسپرسو ارجحیت داره اینه که اسپرسو در دمای پایین عطر و طعم جالبی نداره. به طور کلی طعم هایی که در دمای بالا استخراج میشن لزوما در دمای پایین به همان اندازه خوب نیستند. واضح تر بگم. یه فنجون چای دم کنید. وقتی داغه تستش کنید. بذارید کمی خنک تر بشه و حتی می تونید بهش یخ اضافه کنید دوباره تستش کنید. می بینید که طعم و مزش کاملا فرق می کنه. و با سرد شدن بدتر میشه.

درجه حرارت آب مناسب برای تهیه فراپه قهوه

همونطور که می‌دونید درجه حرارت آب بر میزان استخراج طعم و مواد مغذی قهوه تاثیر میذاره. معمولا نت هایی که در دمای بالا خیلی خوب احساس میشن با سرد شدن نوشیدنی به نت های خاکی و کاغذ مرطوب تبدیل میشن.

با این حال اگه نمی‌خواید از قهوه ی فوری استفاده کنید ما قهوه ی دم کرده سرد (کلد برو) رو پیشنهاد می کنیم. تهیه ی قهوه ی دم کرده ی سرد چندین ساعت طول میکشه اما مزیتش اینه که می تونید مقدار زیادی قهوه تهیه کنید و یک روز تعطیل دوستاتونو به یه فراپه ی خوشمزه دعوت کنید.

نکته اینجاست که قهوه ی کلد برو در یک نوشیدنی یخی طعم خوبی خواهد داشت. این نوشیدنی می تونه آیس لاته باشه یا آیس کافی یا فراپه.

چرا افراد درباره رسپی فراپه هم عقیده نیستند؟

دلیلش میتونه این باشه که بسیاری از افراد و از جمله خود من از قهوه ی فوری متنفرند.

شاید بگید فراپه ی تهیه شده با قهوه دمی جایگزینی برای قهوه ی فوری هست. که جمله ی خنده داریه چون نوشیدنی فراپه قهوه بوجود اومده تا فروش قهوه ی فوری بیشتر بشه. نه این که یه جایگزین براش پیدا کنن.

یکی از دلایل دیگه اینکه برای تهیه ی نوشیدنی به ترجیحات طعمی توجه نمیشه و باریستا ها برای راحتی کارشون ترجیح میدن یه اسپرسو با دستگاه بگیرن و کارشونو سریع تر انجام بدن.

حقیقت اینه که هیچ دستورالعمل استاندار بین المللی برای فراپه وجود نداره. و این میتونه چیز خوبی باشه تا فضا برای بروز خلاقیت باریستا ها فراهم بشه. برخی فراپه رو با بستنی یا خامه ی زده شده تهیه می کنند درصورتی که بعضی فقط آب رو با قهوه فوری ترکیب کرده و با یخ استفاده می کنند.

همچنین بخوانید ...  تمرین لاته آرت در خانه

طرز تهیه فراپه قهوه در خانه

برای شروع یک لیوان فراپه نیاز دارید.

  • قهوه، ترجیحا قهوه ی فوری اگه دوست دارید میتونید اسپرسو استفاده کنید. اما طعم متفاوتی خواهد داشت.
  • سردترین آبی که می تونید دستتون بگیرید.
  • تکه های یخ به اندازه ی دلخواه
  • یک نی برای نوشیدن
  • شیرین کننده (اختیاری)
  • شیر از هر نوع (اختیاری)
  • خامه زده شده برای تزیین (اختیاری)
  • بستنی وانیلی (اختیاری)
  • هر سسی که دوست دارید من معمولا توت فرنگی استفاده می کنم. (اختیاری)
  • شیکر (shaker) برای مخلوط کردن (اختیاری)

همونطور که می بینید سه مورد اول ضروری و بقیه اختیاری است. من فراپه خودمو با قهوه فوری، کمی شیر، یک قاشق غذاخوری بستنی ذوب شده، 3-4 تکه یخ، شکر، سس توت فرنگی و 1/3 فنجان خامه ی زده شده،درست می کنم. با توجه به رسپی ارائه شده شما می تونید طبق سلیقه ی خودتون پیش برید و انواع مختلف فراپه با غلظت های طعمی مختلف تهیه کنید.

تهیه فراپه با قهوه فوری

اگه از قهوه ی فوری استفاده می کنید دو گزینه پیش روی شماست. یا اونو با آب دم می کنید و یا با شیر سرد. تهیه ی قهوه ی فوری با شیر باعث میشه فوم (کف) بیشتری داشته باشید. در هر صورت به 2 قاشق چایخوری قهوه ی فوری احتیاج دارید. اونو داخل یک لیوان خالی بریزید و مقداری آب یا شیر بهش اضافه کنید. اگه از شکر استفاده می کنید الان وقتشه تا به ایجاد کف (فوم) روی نوشیدنی کمک کنه. وقتی نوشیدنی قوام گرفت می تونید به آرامی آب یا قهوه بیشتری اضافه کنید. و به آرامی هم بزنید. اگه از خامه روی لیوان استفاده می کنید فقط دو سوم لیوان رو پر کنید

همونطور که می بینید تهیه فراپه کار خیلی ساده و سلیقه ای هست. می تونید از سس های مختلف استفاده کنید. حتی بعضی از کاکائو یا دارچین به عنوان تاپینگ استفاده می کنند. در هر صورت امیدوارم این نوشیدنی رو تهیه کنید و ازش لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *